JSM - Torsby

2016-03-22 - 20:35:00

Hej nu var det ett tag sen jag skrev igen men det har inte hänt jätte mycket sen senast heller så har inte känt för att skriva något. Men nu förra veckan körde jag mitt sista JSM någonsin på skidor, Mästerskapet avgjordes i Torsby som ligger i Värmland. Under JSM körs 4 stycken lopp, det börjar med en skiatlon på 20 km på onsdagen, Torsdag var det en klassisk sprint sen var det vila på fredag, 10km skejt på lördag och det avslutades på söndag med en straffet.

 

Skiatlonen gick sådär tyckte att den klassiska delen kändes bra men fick släppa en liten lucka till klungan som jagade den suveräne Viktor som lekte med oss alla under hela JSM: et, efter bytet till skejt blev jag väldigt trött och var lite kraftlös i det lösa förhållandet som var, jag tog mig i mål på en medioker 21:plats... jag hade en tung dag på Torsbys tuffa spår som inte blev lättare i 10 graders värme och smältande snö.

 

Sprinten kändes bättre än väntat efter den tuffa 20km:s skiatlonen och jag kände mig pigg och var taggad på min största chans att ta mitt först JSM guld. Dagen började bra med en stabil prolog där jag kunde hålla igen lite och spara på krafterna och blev 3:a. Efter prologen blev det ganska lång vila innan kvartsfinalerna och jag kände mig pigg när jag började värma upp inför kvarten, tog mig igenom den ganska enkelt utan att ödsla för mycket kraft, jag visste att jag skulle behöva spara så mycket kraft som möjligt inför en final, eftersom jag fick gå sista kvarten och sista semin vilket gör att jag får mindre vila än dom som går första semin. Semifinalen gick också utan problem och sparade så mycket kraft som möjligt och kände att jag hade gjort allt för att ha så mycket kraft som möjligt i finalen men jag orkade inte riktigt stå emot Viktor och Markus som var för starka den dagen om mitt första SM guld får vänta det slutade med brons vilket jag är nöjd med för att jag gjorde allt jag kunde för att köra så bra som möjligt.

 

Fredag var en välbehövlig vila för min del. Till distansen på lördagen hade dom vänt om startlistan så att vi äldre killar fick starta först och äntligen få hårda spår vilket var väldigt behövligt för mig. känslan var att jag inte riktigt hade det som behövdes för att slås om dom fina placeringarna, men jag gjorde det jag kunde och försökte ta det lugnt i uppförsbackarna och sen köra på utför och på platten. det räckte till en 11:e plats som jag får nöja mig med.

 

På stafetten hade jag tyvärr inget lag men jag körde iaf första sträckan som träning, vi körde 5 km skejt två varv på en 2,5 km bana. jag tog mitt tempo och viste att det var ganska många som skulle gå ut lite för hårt på första varvet så jag höll mig lugn och låg cirka 8:a efter förstavarvet och hade några sekunder upp till klungan men kunde köra fortare på andra varvet och gick in i växlings zonen som 3:a 3 sekunder från Garphyttan på andra platts och cirka 30 sek efter Viktor Torn som än en gång lekte med oss andra. Skönt att ta med mig det loppet och veta att jag kan hävda mig även på tyngre banor.

 

Detta inlägg blev väldigt långt men det får ni leva med. JSM blev ett bra mästerskap ändå med grymt fint väder med sol alla dagar och jätte fina och tunga spår tack till ett bra arrangemang och många härliga åkare som spred glädje!! hörs hej!!

 

 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0